Brev:
Mad, rytme og ...
7. januar 2016
Alder:
7 mdr.
Mad, rytme og ...
Hej Helen !
Jeg har med stor interesse læst dine bøger om søvn og mad og har fundet stor hjælp i disse. Alligevel føler jeg lidt at jeg kører lidt fast i det med maden engang imellem.
Vores søn er 7 1/2 mdr. Han er ammet fuldt ud indtil 10 dage inden han blev 6 mdr.
Vi startede med grød af mel, så lidt grøntsagsmos, frugtmos og tilsidst bælgfrugter, kød, fisk og grovere mos/grød. Vi startede med bælgfrugter, fisk og kød og grød af flager for ca 6 uger siden.
Vores dag ser sådan ud nu:
7.00 - 7.30 vågner.
Ca kl 8.00 'grød' af en halv avocado, en spsk grød og evt lidt frugt og grønt - det hele blended med lidt mme. Vand af kop.
Kl 9.30 lur i barnevognen sover ca 20-30 min.
Kl 11/11.30 frokost af grøntsagsmos, evt en kartoffel skåret i små stykker, kød eller fisk og evt bælgfrugter. Vand af kop.
Kl 13.00 ammes til middagslur - falder ofte i søvn under amningen men vil ikke ammes tidligere. Sover 30 min - to timer.
Kl 15.00/15.30 "grød" samme som morgen.
Kl 17.00 puttes til kort lur.
Kl 18.00 aftensmad - samme som frokost.
Kl 19.30/20.00 ammes og puttes.
Kl 22.00/23.00 ammes til nat.
Kl 01 - 5.30 ammes en gang - tidspunkt varierer. Enkelte nætter sover han helt uden mad.
Hvad tænker du om denne rytme?
Jeg synes ofte han sover meget kort over middag men som regel er han frisk når han vågner. Tror måske han vågner fordi han skal fylde bleen.
Det var rytmen - nu til maden.
Det er særligt konsistensen af maden som giver udfordringer. Han vil gerne have mad med smag og mad som er blødt. Når jeg forsøger at gøre mosen grovere nægter han at spise den - også selvom der kommer sovs på. Han kan dog godt spise små bidder af en kartoffel feks ved siden af. Samme udfordring er der med grøden. Serverer jeg alm grød rører han den stort set ikke. Blander/blender jeg det derimod sammen med en halv avocado glider det fint ned. Så han får meget avocado pt :-).
Jeg har svært ved at komme videre både med grøden og med mosen. Vil lige tilføje at han er glad for krydderier - karry, hvidløg, oregano. Han får også tahin eller nøddesmør engang imellem - alt der er blødt hitter.
Han får altid frugt eller bær på sin grød, men han har aldrig spist ret meget af den. Jeg har overvejet om jeg kunne give ham andet end grød. Vi har forsøgt med både havre, ris, hirse, quionoa og øllebrød men han er ikke videre begejstret.
I forhold til mosen er han vild med alle grøntsager dog ikke så begejstret for kartofler. Han er meget glad for bælgfrugter og har fået hummus af både kikærter, bønner og linser. Jeg er lidt i tvivl om hvor meget han må få af dette.
Tæller bælgfrugter som protein eller kulhydrat? Han får det sammen med kød eller fisk. Han er heller ikke vildt begejstret for kød men glad for fisk.
Han har længe haft tre lurs rytmen. Den er således:
Formiddag sover han 20-30 min altid, aldrig længere.
Middagsluren var i lang tid på to til tre timer men de sidste to mdr ca har det svinget en del. Nogle dage sover han en halv time andre dage to til tre timer. Oftest er det ca 45 min pt. Han er stort set altid glad og frisk når han vågner, og vågner ikke pga sult. En periode forsøgte jeg at amme ham igen når han vågnede tidligt, men han var ikke sulten. Jeg kan aldrig forudsige hvor længe han vil sove - det hænger ikke altid sammen med hvad vi har lavet i løbet af dagen.
Sidst på dagen luren er som regel 20-30 min. Har han sovet en lang middagslur springer han denne over men det sker sjældent pt.
Han ammes inden middagslur og inden han puttes om aften. Han falder altid i søvn ved brystet. Jeg har forsøgt at amme han mens han er mere frisk, men der vil han ikke. Det er forskelligt om han tømmer begge bryster, men for det meste gør han.
Om aften kan han godt sove lidt uroligt indtil han er ammet to gange. Resten af natten går som regel fint og ofte vågner han kun når han skal spise. Så umiddelbart ved jeg ikke om det er/kan blive et problem at han altid sover ved brystet - både til middagslur og til nat?
Jeg synes at vi hele tiden går et skridt frem og lidt tilbage igen... Jeg har svært ved at komme videre herfra og håber du kan hjælpe mig.
Med venlig hilsen
Mig