Mad, rytme og ...

7. januar 2016

Alder:
7 mdr.

Mad, rytme og ...

Hej Helen !

Jeg har med stor interesse læst dine bøger om søvn og mad og har fundet stor hjælp i disse. Alligevel føler jeg lidt at jeg kører lidt fast i det med maden engang imellem.

Vores søn er 7 1/2 mdr. Han er ammet fuldt ud indtil 10 dage inden han blev 6 mdr.

Vi startede med grød af mel, så lidt grøntsagsmos, frugtmos og tilsidst bælgfrugter, kød, fisk og grovere mos/grød. Vi startede med bælgfrugter, fisk og kød og grød af flager for ca 6 uger siden.

Vores dag ser sådan ud nu:

7.00 - 7.30 vågner.
Ca kl 8.00 'grød' af en halv avocado, en spsk grød og evt lidt frugt og grønt - det hele blended med lidt mme. Vand af kop.
Kl 9.30 lur i barnevognen sover ca 20-30 min.
Kl 11/11.30 frokost af grøntsagsmos, evt en kartoffel skåret i små stykker, kød eller fisk og evt bælgfrugter. Vand af kop.
Kl 13.00 ammes til middagslur - falder ofte i søvn under amningen men vil ikke ammes tidligere. Sover 30 min - to timer.
Kl 15.00/15.30 "grød" samme som morgen.
Kl 17.00 puttes til kort lur.
Kl 18.00 aftensmad - samme som frokost.
Kl 19.30/20.00 ammes og puttes.
Kl 22.00/23.00 ammes til nat.
Kl 01 - 5.30 ammes en gang - tidspunkt varierer. Enkelte nætter sover han helt uden mad.

Hvad tænker du om denne rytme?

Jeg synes ofte han sover meget kort over middag men som regel er han frisk når han vågner. Tror måske han vågner fordi han skal fylde bleen.

Det var rytmen - nu til maden.

Det er særligt konsistensen af maden som giver udfordringer. Han vil gerne have mad med smag og mad som er blødt. Når jeg forsøger at gøre mosen grovere nægter han at spise den - også selvom der kommer sovs på. Han kan dog godt spise små bidder af en kartoffel feks ved siden af. Samme udfordring er der med grøden. Serverer jeg alm grød rører han den stort set ikke. Blander/blender jeg det derimod sammen med en halv avocado glider det fint ned. Så han får meget avocado pt :-).

Jeg har svært ved at komme videre både med grøden og med mosen. Vil lige tilføje at han er glad for krydderier - karry, hvidløg, oregano. Han får også tahin eller ...

Annonce

... nøddesmør engang imellem - alt der er blødt hitter.

Han får altid frugt eller bær på sin grød, men han har aldrig spist ret meget af den. Jeg har overvejet om jeg kunne give ham andet end grød. Vi har forsøgt med både havre, ris, hirse, quionoa og øllebrød men han er ikke videre begejstret.

I forhold til mosen er han vild med alle grøntsager dog ikke så begejstret for kartofler. Han er meget glad for bælgfrugter og har fået hummus af både kikærter, bønner og linser. Jeg er lidt i tvivl om hvor meget han må få af dette.

Tæller bælgfrugter som protein eller kulhydrat? Han får det sammen med kød eller fisk. Han er heller ikke vildt begejstret for kød men glad for fisk.

Han har længe haft tre lurs rytmen. Den er således:

Formiddag sover han 20-30 min altid, aldrig længere.

Middagsluren var i lang tid på to til tre timer men de sidste to mdr ca har det svinget en del. Nogle dage sover han en halv time andre dage to til tre timer. Oftest er det ca 45 min pt. Han er stort set altid glad og frisk når han vågner, og vågner ikke pga sult. En periode forsøgte jeg at amme ham igen når han vågnede tidligt, men han var ikke sulten. Jeg kan aldrig forudsige hvor længe han vil sove - det hænger ikke altid sammen med hvad vi har lavet i løbet af dagen.

Sidst på dagen luren er som regel 20-30 min. Har han sovet en lang middagslur springer han denne over men det sker sjældent pt.

Han ammes inden middagslur og inden han puttes om aften. Han falder altid i søvn ved brystet. Jeg har forsøgt at amme han mens han er mere frisk, men der vil han ikke. Det er forskelligt om han tømmer begge bryster, men for det meste gør han.

Om aften kan han godt sove lidt uroligt indtil han er ammet to gange. Resten af natten går som regel fint og ofte vågner han kun når han skal spise. Så umiddelbart ved jeg ikke om det er/kan blive et problem at han altid sover ved brystet - både til middagslur og til nat?

Jeg synes at vi hele tiden går et skridt frem og lidt tilbage igen... Jeg har svært ved at komme videre herfra og håber du kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen
Mig

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39